Publication: Tanggapan Terhadap Tanggungjawab Penyeliaan Guru-Guru Pelatih
Loading...
Date
1992
Authors
Zon, Khadijah
Ismail, Zurida
Jusoh, Ismail
Khalid, Khatijah
Kasim, Mustapa
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Rancangan Pendidikan Guru mempunyai dua komponen penting iaitu Komponen teori dan Komponen praktikal. Komponen praktikal atau Latihan mengajor adalah pengalaman praktik yang berasaskan sekolah dan bertujuan memberi peluong kepado guru pelatih mengetahui dan memahami situasi biiik darjah serta mempelajari ciri-ciri untuk menjadi guru yang protesional. Oleh kerana Latihan Mengajar dilaksanakan di sekolah, pihak sekolah sepatutnya dilibatkan bersama di dalam penyeliaan guru pelatih. Sehingga kini, di kebanyakan universiti, penglibatan pihak sekolah tidak meliputi penyeliaan. Dengon menggunakan kaedah soalselidik dan temubual, kajian ini meninjau tanggapan empat pihak yang terlibat dalam program pendidikan guru iaitu guru sekolah, guru pelatih, pensyarah dan pentadbir pendidikan mengenai tanggungjawab penyeliaan guru pelatih. Fokus kajian ialah tanggapan pihak terlibat terhadop persoalan siapakah yang paling bertanggungjawab menyelia guru pelotih, corak bimbingan dan penyeliaan yang boleh disumbang oleh pihak sekolah dan ciri-ciri penyelia atau pembimbing yang baik.
Description
Keywords
Tanggapan Terhadap Tanggungjawab Penyeliaan Guru-Guru Pelatih