Publication:
Tanggapan Terhadap Tanggungjawab Penyeliaan Guru-Guru Pelatih

dc.contributor.authorZon, Khadijah
dc.contributor.authorIsmail, Zurida
dc.contributor.authorJusoh, Ismail
dc.contributor.authorKhalid, Khatijah
dc.contributor.authorKasim, Mustapa
dc.date.accessioned2025-06-23T04:59:38Z
dc.date.available2025-06-23T04:59:38Z
dc.date.issued1992
dc.description.abstractRancangan Pendidikan Guru mempunyai dua komponen penting iaitu Komponen teori dan Komponen praktikal. Komponen praktikal atau Latihan mengajor adalah pengalaman praktik yang berasaskan sekolah dan bertujuan memberi peluong kepado guru pelatih mengetahui dan memahami situasi biiik darjah serta mempelajari ciri-ciri untuk menjadi guru yang protesional. Oleh kerana Latihan Mengajar dilaksanakan di sekolah, pihak sekolah sepatutnya dilibatkan bersama di dalam penyeliaan guru pelatih. Sehingga kini, di kebanyakan universiti, penglibatan pihak sekolah tidak meliputi penyeliaan. Dengon menggunakan kaedah soalselidik dan temubual, kajian ini meninjau tanggapan empat pihak yang terlibat dalam program pendidikan guru iaitu guru sekolah, guru pelatih, pensyarah dan pentadbir pendidikan mengenai tanggungjawab penyeliaan guru pelatih. Fokus kajian ialah tanggapan pihak terlibat terhadop persoalan siapakah yang paling bertanggungjawab menyelia guru pelotih, corak bimbingan dan penyeliaan yang boleh disumbang oleh pihak sekolah dan ciri-ciri penyelia atau pembimbing yang baik.
dc.identifier.urihttps://erepo.usm.my/handle/123456789/22228
dc.subjectTanggapan Terhadap Tanggungjawab Penyeliaan Guru-Guru Pelatih
dc.titleTanggapan Terhadap Tanggungjawab Penyeliaan Guru-Guru Pelatih
dc.typeResource Types::text::thesis
dspace.entity.typePublication
oairecerif.author.affiliationUniversiti Sains Malaysia
oairecerif.author.affiliationUniversiti Sains Malaysia
oairecerif.author.affiliationUniversiti Sains Malaysia
oairecerif.author.affiliationUniversiti Sains Malaysia
oairecerif.author.affiliationUniversiti Sains Malaysia
Files