Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan - Tesis

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 824
  • Publication
    The Inculcation Of Critical Thinking In The Teaching Of Basic Science Education In Selected Schools In Nigeria
    (2024-08)
    Inuwa, Usman Muhammad
    The thesis is an investigative research based on the descriptive qualitative case study of critical thinking manifestations in basic science education level from the philosophical perspectives. Qualitative data was collected from interviews, observation and document analysis, using interview protocol, fieldnotes and documents analysis which were later excerpted, coded, and themed. Further discussion was carried and performed in line with themes analysed. Five basic science teachers, purposely selected on certain inclusion criteria, participated in the study from three different categories of public schools in Nigeria, that served as research sites. The themes were identified and discussed. Generally, the themes revealed that there are no objectives on critical thinking in the basic science education curriculum, teachers’ classroom stated objectives and the assessment/evaluation questions. The themes further revealed basic science as simply a foundational science subject; and some teachers’ non clarity with curriculum objectives. In addition, the themes revealed that the curriculum only have clear provisions for behavioural objectives; Noncritical thinking objectives. It revealed that, no training on critical thinking (for the teachers at the preservice or in service training); the teachers’ noncritical thinking instructions; Teacher - centred classes; Non reflection of high Bloom’s or 5 E’s model; Inadequate resources (for teaching in the research sites). Further, the themes revealed that the teachers’ assessment is guided by the curriculum; Non assessment of critical thinking; and inappropriate questioning strategies.
  • Publication
    Pembinaan Dan Penilaian Keberkesanan Modul Penulisan Untuk Meningkatkan Pencapaian Penulisan Karangan Murid Tingkatan Dua
    (2024-08)
    Raman, Subramaniam
    Kajian ini dilaksanakan untuk membangunkan dan menilai keberkesanan modul penulisan karangan Bahasa Melayu tingkatan dua, iaitu modul penulisan karanga yang dibangunkan menggunakan Model ADDIE. Objektif kajian telah digarapkan, antaranya aadalah untuk mereka bentuk dan membangunkan modul penulisan penulisan, seterusnya mengukur kesan penggunaan modul penulisan terhadap peningkatan pencapaian menulis perenggan pendahuluan, perenggan isi dan perenggan penutup. Objektif kelima mengukur kesan penggunaan modul penulisan terhadap peningkatan pencapaian kemahiran menulis karangan antara murid lelaki dengan perempuan tingkatan dua.Persampelan yang digunakan ialah persampelan bertujuan dan responden terdiri dari pelbagai kategori berdasarkan instrumen kajian. Untuk tujuan analisis keperluan yang menggunakan borang selidik, seramai 360 orang murid tingkatan dua dari sembilan buah sekolah menengah.Manakala untuk tujuan penilaian 40 orang murid kumpulan rawatan digunakan. Dalam melaksanakan intervensi seranai 80 orang murid dipilih iaitu 40 orang murid untuk kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Kumpulan rawatan menjalani ujian pra dan ujian pasca dalam intervensi tersebut. Seramai 10 orang guru Bahasa Melayu digunakan untuk Instrumen temu bual separa berstruktur juga digunakan untuk analisis keperluan dan 8 orang guru Bahasa Melayu menengah rendah untuk kebolehgunaan modul. Hasil kajian menunjukkan bahawa modul penulisan ini berjaya meningkatkan pencapaian penulisan karangan bahasa melayu murid tingkatan dua.
  • Publication
    Keberkesanan Modul Mfc-biotekh Berintegrasikan Microbial Fuel Cell Dalam Meningkatkan Pengetahuan Terhadap Teknologi Hijau Dan Kemahiran Manipulatif Dalam Amali Biologi
    (2024-09)
    Man, Siti Rohana
    Kajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan Modul MFC-BioTekH yang berintegrasikan cabang teknologi hijau iaitu Microbial Fuel Cell atau Sel Bahan Bakar Mikrob dalam meningkatkan pengetahuan terhadap teknologi hijau dan kemahiran manipulatif dalam amali Biologi. Modul MFC-BioTekH dibangunkan berdasarkan Model ADDIE dan melibatkan pelbagai aktiviti MFC yang berteraskan amali. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian Penjelasan Berturutan KUAN-kual (QUAN-qual Sequential Explanatory Reasearch Design). Bagi kajian kuantitatif, reka bentuk Pra-Eksperimen: Ujian Pra-Ujian Pasca Satu Kumpulan dijalankan menggunakan Soal Selidik Pengetahuan Terhadap Sel Bahan Bakar Mikrob (MFC) dan Rubrik Kemahiran Manipulatif manakala bagi kajian kualitatif, protokol temu bual separa berstruktur dan pemerhatian PdPc dilaksanakan. Kaedah pensampelan rawak digunakan bagi kajian kuantitatif melibatkan 44 orang murid tingkatan empat aliran sains tulen bagi menjalankan intervensi menggunakan Modul MFC-BioTekH manakala kaedah pensampelan bertujuan digunakan bagi kajian kualitatif melibatkan enam orang informan murid dan dua orang informan guru. Dua orang guru mata pelajaran Biologi terlibat secara kolaboratif sebagai fasilitator semasa pelaksanaan intervensi. Dapatan kajian kuantitatif diuji secara statistik inferensi menggunakan ANOVA Pengukuran Berulang manakala dapatan kajian kualitatif diterjemahkan menggunakan analisis tematik.
  • Publication
    Understanding Teachers' Use Of Humor In The Efl Classroom: A Case Study In Guilin, China
    (2024-07)
    Jiang, Hongji
    Humor, as a complex trans-disciplinary phenomenon involving linguistics, psychology, sociology, and anthropology, has been challenging to establish a clear role in education. Language instructors may consider humor as a teaching tool but not a core of teaching, although researchers and practitioners have verified that humor has multiple functions and benefits in language learning. While its potential for facilitating l2 development and its importance in the lives of l2 users is steadily gaining recognition, but a discrepancy exists between the evidence of humor's benefits and its limited use in practice. Previous studies examined the benefits of the use of humor in language classrooms, but few have queried a deep understanding of the role of humor from teachers’ perspectives. Addressing how and why chinese efl teachers elect to integrate or abstain from using humor in the classroom is imperative to elucidating how localized constructs of appropriateness and efficacy shape instructional choices within sociocultural contexts. This qualitative case study explores the use of humor in chinese efl classes and thus hopes to offer inspiration on the implications of using humor in teaching english. This study purposefully selected three teachers in a private secondary school in guilin, china, based on the teachers’ years of teaching and research convenience. In
  • Publication
    Pembinaan Modul Pengajaran Bagi Pembelajaran Sosial Dan Emosi Murid Program Pendidikan Khas Integrasi Sekolah Rendah Di Negeri Perak
    (2024-06)
    Muhammad, Mahathir
    Kajian ini dijalankan untuk membangunkan satu modul pengajaran pembelajaran sosial dan emosi (mpse) sebagai panduan guru pendidikan khas program pendidikan khas integrasi (ppki) sekolah rendah bagi memenuhi sistem pembelajaran dalam bidang pengurusan kehidupan yang terkandung dalam kssr pendidikan khas. Reka bentuk kajian ini berbentuk kuantitatif dan disokong oleh kualitatif sebagai sumber sekunder yang dilaksanakan dalam tiga fasa. Fasa i ialah kajian tinjauan mengenai analisis keperluan, fasa ii ialah kajian mereka bentuk dan pembinaan modul pengajaran pembelajaran sosial dan emosi berasaskan model reka bentuk pengajaran addie, manakala fasa iii ialah kajian tinjauan mengenai penilaian kualiti kebolehgunaan terhadap modul pengajaran tersebut oleh pihak berkepentingan dalam pendidikan khas pembelajaran. Kaedah analisis data merangkumi analisis deskriptif, nilai min, peratus, analisis tematik kualitatif dan fuzzy delphi. Dapatan kajian fasa analisis keperluan menunjukkan 98.8% guru ppki memerlukan modul pengajaran dan didapati tahap pengetahuan dan pelaksanaan mengenai pembelajaran sosial dan emosi guru ppki berada pada tahap sederhana. Model reka bentuk pengajaran addie digunakan dalam kajian fasa ii iaitu peringkat reka bentuk modul. Isi kandungan modul diperoleh melalui teknik fuzzy delphi dua pusingan iaitu temu bual dan instrumen soal selidik oleh tiga orang (temu bual) dan 12 orang pakar (soal selidik) dalam bidang berkaitan. Analisis yang digunakan adalah terdiri daripada analisis tematik dan soal selidik 7 skala likert.