Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan - Tesis
Browse
Browsing Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan - Tesis by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 120
Results Per Page
Sort Options
- PublicationEducational media in secondary schools : an examination of existing facilities and the relationships between selected teachervariables and media utilization(1980-02)Fatimah Abu BakarThis study seeks to empirically establish the status of media setting in schools, the rcIat ionships between media utilisation and certain teacher variables known to influence media utilisation and the barriers to media use perceived by teachers. Setting for media use consisted of media equipment and materials collections, presence of media related facilities and nature of media related services provided. Teacher variables chosen were teachers' professional characteristics.
- PublicationSatu Kajian Terhadap Ciri-Ciri Pengajaran Guru Yang Berkesan Melalui Analisis Hermeneutik(1993-03)Ab. Rahman Bin Abu BakarKajian ini adalah suatu analisis yang bertujuan untuk mengenalpasti ciri-ciri tingkahlaku pengajaran berkesan dalam bilik darjah. Pendekatan yang digunakan dalam kajian ini ialah Kaedah Analisis Herrneneutik (Hermeneutic Analysis), iaitu satu modul yang telah diperkenalkan oleh Dr. K.L. Loganathan, dari Universiti Sains Malaysia dalam kajiannya mengenai Interaksi Bilik Darjah di Setengah Sekolah Rendah Luar Bandar di Malaysia (Classroom Interaction in Some Rural Primary School in Malaysia). 1989.
- PublicationKesan Pendekatan Hayati-Amali Dalam Pembelajaran Bahasa Melayu Terhaadap Pemahaman Nilai Murni Dan Hubungkaitnya Dengan Amalan Dan Sikap Di Kalangan Pelajar Tingkatan 1(1993-03)Mahmud, Ab. RahmanKajian ini bertujuan melihat kesan pendekatan Hayati- Amali dalam pembelajaran Bahasa Melayu terhadap pemahaman nilai murni dan hubungkaitnya dengan amalan dan sikap di kalangan pelajar tingkatan satu. Ia dibahagikan kepada dua bahagian iaitu kajian eksperimen dan kajian pertalian. Secara khususnya kajian eksperimen bertujuan untuk membanding di antara pelajar- pelajar kumpulan eksperimen dengan kumpulan kawalan tentang pemahaman, amalan dan sikap terhadap.nilai murni. Kajian pertalian pula khususnya untuk melihat pertalian di antara pemahaman dengan amalan dan sikap pelajar terhadap nilai murni.
- PublicationPersepsi Pelajar-Pelajar Tingkatan Empat Terhadap Nilai-Nilai Murni Dari Segi Kepentingan Dan Amalan(1993-08)Poh Swee HiangDua soalan penyelidikan telah dikaj i: (1) Adakah terdapat perhubungan antara BUaunan-pangkatan nilai-nilai murni mengikut kepentingan dengan ausunan-pangkatan mengikut amalan oleh pelajar-pelajar tingkatan empat? (2) Adakah terdapat perbezaan dalam ausunan-pangkatan nilai-nilai murni mengikut kepentingan dan mengikut amalan bagi kumpulan-kumpulan pelajar yang berbeza dari aegi jantina, lokaai sekolah dan agama? Selain dari kajian kuantitatif teraebut, Batu kajian kualitatif juga dij alankan dengan menggunakan dua kaedah: (1) Kaedah interviu untuk mencungkil dengan lebih mendalam lagi pemahaman pelajar terhadap nilai-nilai murni Berta mengetahui sebab-aebab yang mendorong pelajar-pelajar menyuaUD-pangkatkan nilai-nilai murni mengikut kepentingan; (2) Kaedah pencerapan untuk memerhatikan amalan nilai-nilai murni di dalam sekolah.
- PublicationSatu Kajian Tentang Status Penglihatan Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Penglibatan Mahasiswi Melayu Dalam Aktiviti Fizikal(1993-08)Haji Ismail, RubiahPenyelidikan ini cuba mendapatkan maklumat mengenai tahap penglibatan mahasiswi Melayu dalam aktiviti fizikal dan faktor-faktor yang mempengaruhi penglibatan· mereka dalam aktiviti-aktiviti ini. Kajian ini cuba mendapatkan jawapan bagi'persoalan berikut:- 1. Apakah ststus penglibatan mahasiswi Melayu dalam aktiviti fizikal? 2. Apakah faktor-faktor yang mempengaruhi penglibatan mahasiswi Melayu dalam aktiviti fizikal?
- PublicationPengurusan Teater(1997)Husin, FazilahPenyelidikan ini menyarankan corak pengurusan yang boleh diaplikasikan oleh sesebuah organisasi daJam mengendalikan produksi teater, daripada awal penubuhan kumpulan hingga merealisasikan sebuah pementasan. Sebagai sebuah organisasi yang terdiri daripada manusia yang bekerjasama, dan saling bergantung di antara satu sama lain bagi mencapai matlamat individu dan kumpulan, teater memerlukan satu pendekatan pengurusan yang cekap dan teratur. Pengaplikasian teori pengurusan dalam produksi teater telah mendedahkan beberapa punca permasalahan yang menjadi antara faktor utama kelemahan terutama dalam industri teater Melayu dan industri seni amnya. Teater yang mengabungkan pelbagai elemen dan bentuk seni, sebenarnya perlu disusun dan digabung dengan teliti dan teratur untuk menghasilkan sebuah pementasan yang bermutu dengan jumlah khalayak yang maksimum. .
- PublicationEnglish Language Writing Proficiency At The PMR Level: A Needs Analysis Study In A Rural Secondary School(2003-07)Suzihana Binti ShaharanThe main contention of the findings of this study is poor writing skill causes poor performance in examinations Respondents committed basic errors mainly in grammar, sentence structure and vocabulary Elements of inappropriate classroom instructions were also detected which resulted in a mismatch between syllabus content and what was taught in class Obviously, certain writing needs of the students are not fulfilled accordingly. ThIS study. hav 109 identified the writing problems faced by the respondents, suggested some corrective measures and recommendations.
- PublicationExploring Literature Anxiety among Students Studying Literature in English at Universiti Sains Malaysia(2008-01)Wei, Agnes Lin LiauAlthough there have been efforts to research on anxiety and students' performance in the learning situations, there has not been any recorded research to date on literature anxiety. This study explores the existence of literature anxiety as a new construct in the English Language and Literature Studies section at the School of Humanities, Universiti Sains Malaysia.
- PublicationKnowledge Of Deafness, Emotional Reactions, And Facilatative Communication Strategies Of Hearing Mothers Of Children Who Are Deaf Or Hard-Of-Hearing: A Comparison Of Experienced Mothers With Those Of Newly To Early Intervention(2008-04)Che Ahmad, AznanThis study investigates the knowledge of deafness, emotional reactions, and communication strategies of hearing mothers of children who are deaf or hard of hearing (D/HH). The study involved sixteen hearing mothers of D/HH children who were allocated into two groups: mothers of D/HH children who had been enrolled in early intervention programme for less than 18 months (New Group) and experienced mothers of D/HH children who had been enrolled in early intervention programme for more than 24 months (Experienced Group).
- PublicationSikap, Pengetahuan, Kemahiran Pedagogi Dan Keprihatinan Guru Sejarah Terhadap Perubahan Kurikulum(2009)Jabar, BaharuddinKajian ini bertujuan mengesan tahap keprihatinan gum terhadap perubahan kurikulum sejarah di samping mengenal pasti tahap sikap, pengetahuan dan kemahiran pedagogi mereka. Kajian juga bertujuan mengesan hubungan di antara faktor sikap, pengetahuan dan kemahiran pedagogi dengan keprihatinan gumgum sejarah berkenaan. Akhir sekali, kajian bertujuan mengenal pasti kesan moderasi pengalaman mengajar ke atas hubungan antara sikap, pengetahuan dan kemahiran pedagogi dengan keprihatinan gum. Sampel kajian terdiri daripada 328 guru-guru sejarah.
- PublicationKesan Pembelajaran Berasaskan Projek Secara Atas Talian Ke Atas Sikap, Pengetahuan Dan Tingkah Laku Pelajar Terhadap Tenaga Diperbaharui(2014-08)Harun, Abd HadiKajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan Pembelajaran Berasaskan Projek Secara Atas Talian (e-PBP) ke atas sikap, pengetahuan dan tingkah laku pelajar Tingkatan Empat aliran sains terhadap topik tenaga diperbaharui (TD). Kajian ini mengaplikasikan kaedah eksperimen kuasi dengan "Reka bentuk Satu Kumpulan Ujian Pra - Ujian Pos". Sampel kajian terdiri daripada 48 orang pelajar Tingkatan Empat yang menerima rawatan e-PBP yang bertindak sebagai kumpulan eksperimen. Kesan e-PBP terhadap tiga pemboleh ubah iaitu sikap terhadap TD, pengetahuan terhadap TD dan tingkah laku terhadap TO diukur sebanyak tiga kali melalui ujian pra, ujian pos dan ujian pos lanjutan. Analisis dapatan kuantitatif dilakukan dengan menggunakan ujian ANOYA dengan Pengukuran Berulang. Dapatan kajian menunjukkan penggunaan ePBP didapati memberi kesan yang signifikan dalam meningkatkan sikap, pengetahuan dan tingkah laku pelajar terhadap TD. Analisis kandungan e-PBP terhadap komunikasi atas talian secara sinkroni dan asinkroni menunjukkan bahawa pelajar lebih selesa menggunakan laman interaksi sosial web 2.0 yang disediakan dalam e-PBP bagi melaksanakan kerja berkumpulan secara kolaboratif dalam tempoh yang lebih fleksibel. Manakala, analisis dapatan temu bual mendapati bahawa pelajar memberi maklum balas yang positif apabila melaksanakan kerja secara berkumpulan dalam menghasilkan projek TD melalui penggunaan e-PBP tanpa kekangan masa.
- PublicationCommunicative Tasks And Speaking Proficiency Level On The Choice Of Communication Strategies Use By Yemeni Efl Students(2015-09)Hasan Abdullah, Lamis AbdulrahmanThe purpose of this study is to investigate the relationship between the communicative tasks and speaking proficiency level on the choice of communication strategies used by the first year students at Aden University- Yemen. The study focuses on the two main variables the communicative tasks and the speaking proficiency level and how they affect the students' choice of communication strategies. The study used two main theories of communication strategies (CSs) the interactional perspectives and the psycho linguistic perspective of communication strategies. The 82 participants of the study were the first year students of English department at University of Aden-Yemen in the academic year 2013-2014.
- PublicationReka Bentuk, Pembangunan Dan Penilaian Koswer Multimedia Pembelajaran Tajwid Terhadap Kefahaman Dan Kemahiran Bacaan Al-Quran Murid Sekolah Menengah(2015-09)A.Aziz, ZabedahKajian ini bertujuan mereka bentuk. membangun dan menilai koswer multimedia pembelajaran tajwid bagi murid sekolah menengah. Modeloleh Alessi dan Trollip (2001) digunakan untuk mereka bentuk dan membangunkan tiga mad persembahan koswer iaitu Multimedia Mad Berasingan (MMB). Multimedia Mad Integrasi (MMI) dan Multimedia Mad Pengecaman Suara (MMPS) yang merupakan rawatan kajian ini. Kajian kuasi-eksperimen dengan reka bentuk faktorial 3 x 2 dan ujian pra-pasca dijalankan kepada 140 murid daripada enam buah sekolah menengah di Pulau Pinang. Mad persembahan adalah pemboleh ubah bersandar sementara kefahaman dan bacaan adalah dua pemboleh ubah tidak bersandar.
- PublicationKesan Pemantauan Interaktif Bersistematik Pembelajaran Berasaskan Projek (PBP) Terhadap Motivasi Pembelajaran, Regulasi Kendiri Dan Metakognisi Dalam Kalangan Pelajar Politeknik(2015-10)Hajj Abdul Rahman, Md. BaharuddinTujuan kajian ini adalah menilai keberkesanan Pembelajaran Berasaskan Projek (PBP) terlhadap tahap motivasi pembelajaran, regulasi kendiri dan metakognisi dalam kalangan pelajar Kejuruteraan Mekanikal, di beberapa Politeknik KPM. Kajian dilaksanakan dalam memenuhi perlaksanaan Outcome Based Education (OBE) di Politeknik KPM. Kajian terhadap 240 responden yang dilakukan di dua buah Politeknik ini menunjukkan nilai perbezaan yang signifikan dalam pembangunan aspek motivasi pembelajaran, regulasi kendiri dan metakognisi pelajar kejuruteraan melalui kaedah PBP berbanding kaedah Konvensional. Melalui kajian berbentuk kuasi eksperimen ini, dapatan kumpulan PBP pada keseluruhannya menunj,ukkan nilai ujian t yang signifikan iatu bagi motivasi pembelajaran (t = 7.60, p < .05), bagi regulasi kendiri (t = 3.33, p < .05) dan metakognisi (t = 9.40, p < .05 ). Data diperolehi menggunakain tiga instrumen berbeza iaitu motivated strategies for learning questionaire (MSLQ). self regulation questionaire (SRQ) dan metacognative awareness inventory (MAJ). Data daripada sepuluh item rubrik penilaian memberi nilai keseluruhan yang baik iaitu nilai min antara 4.25 hingga 4.49. Dapatan ini di sokong oleh data kualitatif melalui catatan pelajar tentang kesan PBP terhadap ketiga- tiga pemboleh ubah memberi nilai input yang amat baik. PBP juga telah berjaya memberi kesan positif pada kesemua sub- sub konstruk ulama kajian.
- PublicationTile Influence Of Emotional Intelligence On Morality Judgment Among Primry Sciiool Students In Tehran(2015-12)Parsa, Nasrin ArianA consideration of emotion has been in the context of teaching and education. This study focuses on the influence of Emotional intelligence on mental health and moral judgment among primary school students in Tehran. It is highly likely that emotionally intelligent students could provide help in how to manage emotions to control behavior individuals. Therefore, this research assessment emotional intelligence according to Baran (1997) and Salovey (1990) theories and relevance to Morality judgment by Kohlberg (1976) theory who have to deal with students coming to class with different feelings about learning, This study attempted to assess emotional intelligence and its relationship to morality judgment (one important belief that appears to have important effects on student outcomes) among Iranian students. Referring to research methodology if students develop their emotional intelligence, this will increase their levels of morality judgment. In addition, emotional intelligence and morality judgment were also examined with respect to gender. age.
- PublicationEducational Environment And Readiness For Self-Directed Learning At Two Nursing Institutions In Malaysia(2017-05)Chit, Som PhongLearning environment is an important factor for producing quality graduates and play an important role in the effectiveness of teaching and learning in nursing training institutions. In addition, self-directed learning is also an important factor that lead to the formation of life long learning culture as medical knowledge become more advance. The objective of this study is to compare two types of nursing institutions under Ministry of Higher Education and Ministry of Health Malaysia; one employing student centered learning approach, the other does not (yet) employing the approach, in terms of their educational environment and students’ self-directed learning readiness.
- PublicationExecutive Function-Based Teaching Strategy’s Effect On Secondary School Students’ Understanding Of Force And Physics Metacognition(2019-01)Mohd Nor Syahrir AbdullahThis study was conducted with the aim of introducing EF-based teaching strategy to teach force concepts as well as to evaluate the effectiveness of EF-based teaching strategy on the secondary school students’ understanding of force and physics metacognition.
- PublicationKeberkesanan Pemikiran Reka Bentuk Dalam Pembelajaran Berasaskan Projek Terhadap Pencapaian Guru Pelatih Yang Berbeza Tahap Regulasi Kendiri Di Institut Pendidikan Guru(2019-08)Mansor, Aizul FaredKajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan pemikiran reka bentuk dalam pembelajaran berasaskan projek secara dalam talian (ePBP) terhadap pencapaian dan pengekalan pencapaian guru pelatih semester ketiga yang mengikuti jurusan Reka Bentuk dan Teknologi di Institut Pendidikan Guru. Kajian ini juga turut mengkaji sama ada kesan penerapan pemikiran reka bentuk dalam ePBP (ePBP dengan PR) dan tanpa penerapan pemikiran reka bentuk dalam ePBP (ePBP tanpa PR) memberi kesan yang berbeza terhadap tahap regulasi kendiri guru pelatih yang berbeza. Reka bentuk eksperimen kuasi berbentuk ujian pra, ujian pasca dan ujian pasca lanjutan digunakan dalam kajian ini. Sampel kajian adalah seramai 142 orang guru pelatih dan kajian dijalankan di dua buah Institut Pendidikan Guru (IPG) yang berbeza. Sebuah IPG dijadikan sebagai kumpulan eksperimen pertama (E 1) dan sebuah lagi kumpulan eksperimen kedua (E2).
- PublicationKeberkesanan Pemikiran Reka Bentuk Dalam Pembelajaran Berasaskan Projek Terhadap Pencapaian Guru Pelatih Yang Berbeza Tahap Regulasi Kendiri Di Institut Pendidikan Guru(2019-08)Mansor, Aizul FaredKajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan pemikiran reka bentuk dalam pembelajaran berasaskan projek secara dalam talian (ePBP) terhadap pencapaian dan pengekalan pencapaian guru pelatih semester ketiga yang mengikuti jurusan Reka Bentuk dan Teknologi di Institut Pendidikan Guru. Kajian ini juga turut mengkaji sama ada kesan penerapan pemikiran reka bentuk dalam ePBP (ePBP dengan PR) dan tanpa penerapan pemikiran reka bentuk dalam ePBP (ePBP tanpa PR) memberi kesan yang berbeza terhadap tahap regulasi kendiri guru pelatih yang berbeza. Reka bentuk eksperimen kuasi berbentuk ujian pra, ujian pasca dan ujian pasca lanjutan digunakan dalam kajian ini. Sampel kajian adalah seramai 142 orang guru pelatih dan kajian dijalankan di dua buah Institut Pendidikan Guru (IPG) yang berbeza. Sebuah IPG dijadikan sebagai kumpulan eksperimen pertama (El) dan sebuah lagi kumpulan eksperimen kedua (E2).
- PublicationThe Effectiveness Of Reflective Enrichment Program (Rep) In Enhancing Reflective Thinking And Metacognitive Skills Of Jordanian Gifted And Talented Students (Gts)(2021-07)Abusaif, Radwan Abdalsalam RadwanThe Reflective Enrichment Program (REP), an entirely new enrichment program, was developed and tested in this study to fill in the research gaps on intervention that train higher order thinking skills among gifted and talented students (GTS) in Jordan. REP was designed specifically to enhance GTS’ reflective thinking and metacognitive skills. This study has six research objectives that tested the effectiveness of REP in enhancing GTS’ overall reflective thinking and metacognitive skills, as well as its dimensions. A Pre-test Post-test Control Group Design was carried out in this experimental study. The research design included an experimental group (n=32) and a control group (n=32). The experimental group has undergone 24 sessions of REP program while the control group experienced the traditional enrichment activities. Reflective thinking among GTS was measured by the Reflective Thinking Questionnaire (RTQ), while their metacognitive skills were gauged by the Metacognitive Skills Questionnaire (MSQ). Both descriptive and inferential analyses were carried out. The results of Analysis of Covariance (ANCOVA) showed that five out of six null hypotheses tested were rejected. The results demonstrated that REP has positive effects on GTS’s overall reflective thinking [F (2.37) = 32.56, p (0.00) < 0.05)] as well as in its knowledge [F (2.38) = 9.57, p (0.00) < 0.05)] and application dimensions [F (2.36) = 44.32, p (0.00) < 0.05)]. As for metacognitive skills, REP has significantly improved overall metacognitive skills [F (2.28) = 11.76, p (0.00) < 0.05] and metacognitive knowledge [F (2.32) = 12.44, p (0.00) < 0.05)].